Hvorfor ikke bare bruge Microsoft Teams som intranet?

Teams er i dag Microsofts hurtigst voksende produkt og indeholder en stor del af de funktioner, som er vigtige for et effektivt intranet. Men kan Teams overtage intranettets rolle? Ikke helt.
Skrevet af Mattias Sundroos den 16.08.2019, 14:30
Hvorfor ikke bare bruge Microsoft Teams som intranet?

Når vi taler med kunder om vidensdeling, så hører vi ofte følgende spørgsmål: 

"Kan vi ikke bare bruge Microsoft Teams som intranet, i stedet for en Sharepoint?" 

Microsoft Teams blev lanceret som en konkurrent til Slack. Teams er i dag Microsofts hurtigst voksende produkt og Microsoft satser stort på, at Teams bliver det centrale omdrejningspunkt for det arbejde, der udføres i organisationer. Senest ved at udfase Skype til fordel for Teams, er der adgang til telefoni, chat, dokumenter, nyheder, kalender og meget mere i Teams. Så det er ganske naturligt, at vi bliver mødt med ovenstående spørgsmål på det for tiden meget hypede produkt fra Microsoft. 

Teams er bottom-up kommunikation - men hvad med top-down? 

Microsoft Teams er bygget til, at arbejdsgrupper kan arbejde sammen. Microsoft har godt nok givet mulighed for, at man kan lave et stort team bestående af tusindvis af medarbejdere, men den oprindelige vision for produktet var, at mindre arbejdsgrupper skulle arbejde sammen. Og det er også her, at Teams excellerer. En arbejdsgruppe, der har behov for hurtig kommunikation, vil kunne anvende Teams og vil få stor glæde af dette. 

Men hvordan sikrer en organisation, at vigtig kommunikation, procedure og retningslinjer bliver kommunikeret ordentligt ud til alle medarbejdere og ikke mindst fulgt? 

Sharepoint intranet har den funktionalitet, der sikrer dette. F.eks. kan Sharepoint sikre, at bestemte informationer bliver læst af alle medarbejdere - før disse medarbejdere kan benytte resten af intranettets funktioner. 

Hvor fremsøges vigtige dokumenter og filer?

Onedrive holder styr på dine personlige dokumenter - Teams holder styr på arbejdsgruppens dokumenter. Men hvor tilgås vigtige fælles dokumenter, som gælder for hele organisationen? 

Hvordan undgås informationssiloer og uendelige kopier og varianter af indhold? 

Teams giver mulighed for uendelige mange arbejdsgrupper, en uendelig mængde informationer og en uendelig mængde dokumenter og filer. Men hvordan holdes der styr på alle disse teams, informationer og dokumenter? Ved selvstyre i de enkelte teams? Og hvordan sikres, at der bliver ryddet op? Især i forhold til følsomme informationer?   

Risikoen bliver øget for silo-organisering. 

Det er vigtigt for en organisation – uanset størrelse og sammenhæng - at organisationens medarbejdere ser sig selv som værende en del af hele organisationen og ikke blot som værende en del af én bestemt afdeling eller forretningsenhed. Mangfoldighed i en organisation skaber dynamik og mere værdi på tværs af organisationen - hvordan opretholdes det i lukkede teams?  

 

Microsoft Teams og andre fagapplikationer

Vores tjeneste moliri adoptere de bedste tjenester fra Microsoft, herunder Teams, men byder også på adoption af andre fagapplikationer som ikke nødvendigvis er udviklet af Microsoft, men som er vitale for den enkelte organisation. 

moliri løser andre arbejdsopgaver end Teams. moliri favner håndteringen af uendelige mængder af informationer, og derved sikre medarbejdernes adgang til vital viden på tværs af organisationen, såkaldt vidensdeling

 

Med moliri kan hele virksomheden dele dere viden - på tværs af grupper, afdelinger og udvalg

 

moliri er skabt for alle medarbejdere, og dermed for at fremme medarbejdernes tilhørsforhold til den samlede organisation. Fra moliri kan Teams bruges til det som det er bedst til, stedet hvor mindre arbejdsgrupper kan arbejde sammen om f.eks. planlægning og projekter.