Skip til hoved indholdet


En moderne digital arbejdsplads skal have brugeren i centrum

Lad os starte med at komme et par misforståelser til livs. Intranetsystemer bliver ofte - helt ukristisk - omdøbt til de mange nye begreber såsom ægte digital arbejdsplads, modern workplace eller digital workspace. Det kan godt være de fleste intranet er ægte, mobilvenlige, digitale og har et moderne design - men det gør dem ikke til digitale arbejdspladser. Et intranet er ikke en digital arbejdsplads blot fordi brugerne kan tilegne sig information, chatte med deres kollegaer, eller har adgang til øvrige fagsystemer via. intranettet.

Kernen i en moderne digital arbejdsplads er at sætte brugeren først. Dermed er brugeren i centrum fremfor det tekniske, som tidligere har taget alt fokus. Uden et login, ingen adgang til fagsystemer. Langsomme svartider = spild af arbejdstid og dermed engagement. Det kan bl.a. brugere af Citrix nikke genkendende til. Gamle intranet var, som vi tidligere har skrevet om, struktureret med envejskommunikation i tankerne og hierarkisk organiseret med mapper for indhold. Sådan får man ikke brugeren i centrum – tværtimod bliver det systemerne som dikterer medarbejdergruppers adfærd, ikke den individuelle bruger. 

Efterhånden har virksomhederne taget mange forskellige it-fagsystemer i brug. Her kan f.eks. nævnes Office365, ERP, CRM og ITIL. Disse systemer vil blot forblive selvstændige digitale værktøjer, så længe de ikke er forbundet og forgrenet i forretningsprocesser. Den største fejl vi oplever, er at glemme værdien ved at forgrene forretningsprocesser i den digitale arbejdsplads.  

Det starter ved ledelsen 

En moderne digital arbejdsplads er først en realitet, når ledelsen har besluttet at sætte brugerne først, og dermed gøre det muligt for medarbejderne at optimere deres digitale arbejdsprocesser. Til det skal der bruges teknologi og design af informationsarkitektur. Formålet er at skabe den bedste forudsætning for medarbejderens virke - altså skabe det bedste arbejdsmiljø, der øger medarbejderens engagement og produktivitet. Udgangspunktet er at skabe en brugeroplevelse, som er personaliseret, systemer, som er stabile og med høj performance, samt en informationsstruktur, som har sikkerhed i højsædet.   

Omdrejningspunktet vil ofte være et intranet, der som kommunikationsplatform fremmer medarbejderens engagement ved at bidrage med en personlige brugergrænseflade og en samhørighed der: 

  • Gør det nemt at tilgå og finde viden 

  • Gør det nemt at bidrage og dele viden 

  • Gør det nemt at planlægge og samarbejde 

  • Gør det nemt at forstå og bruge fagsystemer 

Ledelsen vil dermed kunne fokusere på strategiplanlægning og proaktivt støtte de afledte tiltag, der får strategien til at lykkes.  Den moderne digitale arbejdsplads vil først der være en realitet i vores optik.  

moliri understøtter en ægte digital arbejdsplads

moliri sætter brugerne i fokus - Opdag information, bidrag med ny viden og sikre udviklingen. 

Med moliri har vi skabt fundamentet for en ægte digital arbejdsplads. Her er målet at brugeren nemt kan finde og bidrage med viden, og hvor regler og sikkerhedsprocedure understøttes på højeste niveau. Der er allerede adopteret de bedste teknologier fra Microsoft Office365 samt Azure, hvor der er skabt en rød tråd for den mest optimale brug af de fagsystemer som brugeren oftest benytter. Det gælder tjenesterne i Office365 men også adgang til de øvrige fagsystemer som virksomheden måtte benytte. 

moliri er først en moderne digital arbejdsplads, når ledelsen og medarbejderne oplever fælles samhørighed i en personaliseret og optimeret hverdag.  

moliri er produceret af:

Bleau A/S
Vejlbygade 16c, 1. sal
8240 Risskov

Telefon: + 45 70 20 88 33
info@moliri.dk

Telefontider support

Genveje til